Σάββατο, Ιουνίου 03, 2006

Ενα σενάριο με προεκτάσεις



τίτλος: παρακολουθώντας βήμα βήμα ένα αποτρόπαιο γεγονός
τόπος: Βέροια (ή άλλη επαρχιακή πόλη)
χρόνος: μια νύχτα Φλεβάρη
παίζουν: 6 μικρά παιδιά από 10 μέχρι 14 χρονών και κάποιος/οι μεγάλος/οι




Τα 5 παιδιά (2 ελληνάκια, 1 αλβανάκι, 1 βορειοηπειρωτάκι, 1 ρουμανάκι) κυνηγούν 1 γεωργιανάκι. Μόλις έχουν παίξει μπάσκετ και το γεωργιανάκι πηγαίνει στο μάθημα ζωγραφικής.

Το γεωργιανάκι φοβάται επειδή τα 5 παιδιά το πλακώνουν συχνά στο ξύλο και τρέχει να ξεφύγει καθώς διαπιστώνει να έχουν ξανά άγριες προθέσεις.

Τα παιδιά οσμίζονται (όπως τα σκυλιά) τη μυρωδιά του φόβου του και το κυνηγούν.

Περίπτωση Α': Το γεωγιανάκι σκοντάφτει, πέφτει και χτυπάει άσχημα.

Περίπτωση Β': Το γεωγιανάκι κατευθύνεται προς ένα ερειπωμένο σπίτι να κρυφτεί από τους διώκτες του, αλλά το προλαβαίνουν και του ρίχνουν ένα γερό ξύλο που το αφήνουν αναίσθητο.

Περίπτωση Γ': Το γεωγιανάκι τρώει μια πέτρα (από αυτές που του ρίχνουν οι "φίλοι" του) στο κεφάλι και πέφτει κάτω.

Περίπτωση Δ': Το γεωγιανάκι φτάνει στο ερειπωμένο σπίτι, κρύβεται, αλλά το βρίσκουν και το κλειδώνουν σε ένα δωμάτιο, όπου υφίσταται βασανιστήρια.


Ερωτήματα για όλες τις περιπτώσεις:

1. Γιατί τα παιδιά δεν κάλεσαν βοήθεια όταν είδαν το γεωργιανάκι αναίσθητο;

2. Μήπως κάλεσαν βοήθεια, αλλά όχι τη "σωστή"; Δηλαδή, μήπως κάλεσαν κάποιον (γονιό ή συγγενή τους) ο οποίος ανέλαβε δράση στο να σύρει το γεωργιανάκι στο ερειπωμενο σπίτι και να το θάψει;

3. Το γεωργιανάκι ήταν νεκρό ή ζωντανό μετά το πέσιμο, ή τον ξυλοδαρμό, ή τον λιθοβολισμό, ή τα βασανιστήρια;

4. Μήπως ο "μεγάλος" που προσέτρεξε για βοήθεια γνώριζε ήδη ότι το ερειπωμένο σπίτι θα κατεδαφιζόταν;

5. Μήπως είχε κάποια σχέση με τον χειριστή του σκαπτικού μηχανήματος που μετέφερε τα μπάζα και μετέφερε το πτώμα πριν τη θεμελίωση της νέας οικοδομής;

6. Μήπως το πτώμα τσιμενταρίστηκε στα θεμέλια; (όπως στην περίπτωση του μηχανολόγου που τσιμεντάρησε σε θεμέλιο πολυκατοικίας το πτώμα του γιού του)


Γενικές απορίες:

1. Η μάνα του σκοτωμένου παιδιού πώς αντιμετωπιζόταν από τον κόσμο της πόλης; Γιατί φοβόταν να επιμείνει, να ξαναπάει στον κ. δ/ντή του σχολείου για να ξαναπαραπονεθεί που απειλούσαν και δέρνανε το παιδί της;

2. Γιατί ο κ. δ/ντής του σχολείου αρνείται ότι τον είχαν επισκεφτεί η μάνα του παιδιού, αλλά και άλλοι γονείς, που εξέφραζαν παράπονα για την παραβατική συμπεριφορά ορισμένων παιδιών; Μήπως συμμεριζόταν τις απόψεις των παιδιών αυτών; Ακόμα χειρότερα, μήπως πυροδοτούσε τον υπερεθνικισμό τους; (η απορία ισχύει και για μερικούς δασκάλους που κάνουν τώρα το παγώνι)

3. Γιατί ο κ. πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων υποστηρίζει ότι όλα ήταν πολύ καλά και υπό έλεγχο; Γιατί νομίζει πως μας ενδιαφέρει αν ο ίδιος είναι ευϋπόληπτος πολίτης εδώ και 35-40 χρόνια; Για τη θέση που κατέχει η υπευθυνότητα έχει σημασία και όχι η υπόληψή του.

4. Γιατί η έρευνα της αστυνομίας άργησε τόσο πολύ να γίνει στον τόπο του εγκλήματος και στράφηκε κυρίως προς το εξωτερικό; Τόση εμπιστοσύνη πια στην καθαρότητα των ελληνικών χεριών;

5. Γιατί ο αρμόδιος εισαγγελέας άφησε ελεύθερα τα παιδιά μετά την ομολογία τους;

6. Γιατί δεν τα εξέτασε ψυχολόγος;

7. Τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης (ή τάξεων) του Α' δημοτικού σχολείου Βέροιας δεν έχουν ανάγκη ψυχολόγου; Πώς λογαριάζει η πολιτεία να τα συνδράμει, να τα στηρίξει;

8. Γιατί δεν υπάρχει προστασία των παιδιών δραστών από την επέλαση των ΜΜΕ;

9. Ποιος ο ρόλος της κυβέρνησης; Τι μέτρα θα παρθούν; Οι αρμόδιοι υπουργοί (Δικαιοσύνης, Δημ. Τάξης, Εσωτερικών, Παιδείας) κοιμούνται;

10. Γιατί δεν αναλαμβάνει τελικά η TV την κυβέρνηση και όλες τις υπηρεσίες, μια και κάνει καλύτερα τη δουλειά της σε όλους τους τομείς;

11. Ολα αυτά τα καινούργια αγάλματα με αγωνιστές κουμπουροφόρους και σπαθάρχες που έχουν ανεγερθεί στις πλατείες των επαρχιακών πόλεων, και που είχα την ευκαιρία να θαυμάσω στο πρόσφατο ταξίδι μου στην ενδοχώρα, τι ρόλο παίζουν; Χάθηκαν οι μοντέρνοι καλλιτέχνες; Ετσι καλλιεργούμε την αγάπη για τις Τέχνες και την έφεση στη δημουργικότητα στα παιδιά μας;


_____________________
Παρατήρηση: Είδα ένα ντοκυμαντέρ όπου σε κάποιο τόπο της δυτικής Ελλάδας εφαρμόζεται ένα πρόγραμμα της ΕΕ για παιδιά με παραβατική συμπεριφορά, όπου φιλοξενούνται παιδιά απο άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να βοηθηθούν στην επανένταξή τους στη κοινωνία και μου έκανε ευχάριστη εντύπωση. Τα δικά μας παιδιά γιατί τα παραμελούμε ως κοινωνία και ως κράτος;

(συνεχίζεται και προσθέστε ό,τι νομίζετε, δεν δηλώνω τόσο ευφάνταστη)

14 σχόλια:

enteka είπε...

πολύ εύστοχες οι απορίες σου αλλά και πολύ σωστή η παρατήρησή σου. για χίλιους δυο λόγους το θέμα με συγκλονίζει.
υπάρχει όμως και ένα μεγάλο θέμα (ακόμη και να αποδειχτεί ότι τα παιδιά που ομολόγησαν δεν ήταν οι δράστες.)
Το θέμα του bullying στο σχολείο. Ακόμη και όταν δεν καταλήγει σε θάνατο.

Ελπίδα είπε...

Κορίτσι μου, χάρηκα που σε βρήκα να συζητάς αυτό το θέμα. Κάνω γύρα, αφού έγραψα. Όλες οι απορίες μας θα λυθούν παρακολουθώντας τις εξελίξεις.Το θέμα είναι ποιοί θα δικαστούν;

Jamella είπε...

μπορεις να κανεις σαφες τι εννοεις με τον υπερεθνικισμο του αλβανου και του ρουμανου?
το οφειλεις, εστω και για μια φορα να αναλυσεις κατι που γραφεις.
νταξ μικρη?

ONOMATODOSIA είπε...

geiasou rodia .oti kai na egine...egine, ki auto einai asxhmo

Rodia είπε...

Ευχαριστώ παιδιά που παρακολουθείτε μαζί μου τις εξελίξεις, αν και όταν περάσουν οι πρώτες μέρες θα κατασταλάξει το πράγμα...

:-)

*** Jamella, έχω ξαναγράψει (δε θυμάμαι πού ακριβώς) τι εννοώ, αλλά το διευκρινίζω και εδώ: Οι ξένοι μπορεί να λειτούργησαν ως βασιλικότεροι του βασιλέως στοχεύοντας στη κοινωνική τους ένταξη -τρομάρα τους... Και μη ξεχνάμε ότι οι χειρότεροι ρατσιστές στη Γαλλία είναι οι εντεταγμένοι στο σύστημα μετανάστες.. με την ίδια λογική του υπερακοντισμού, ανήκουν και στο κόμα Λεπέν.. Οσο και αν αυτό ακούγεται οξύμωρο.

Ενα μικρό παιδί θέλει να ενταχθεί στο κοινωνικό περιβάλον χωρίς να λογαριάζει με ποιο τρόπο.. να ενστερνιστεί τη παράδοση της χώρας που το φιλοξενεί, να γίνει μέλος μιας ομάδας ντόπιας, ακόμα και δέρνοντας τους ομοίους του ή αυτούς εναντίον των οποίων καταφέρεται η ομάδα. Ιδίως μετά τα παρατράγουδα με το σήκωμα της σημαίας, λίγα παιδιά μεταναστών επιμένουν να υποστηρίζουν την καταγωγή τους. Θέλουν διακαώς να ενταχθούν με όποιο κόστος. Εδώ, ΙΣΩΣ αυτό να ήταν το κίνητρο της σύνταξής τους με τα εθνικιστικά πρότυπα.

ΞΑΝΑΓΡΑΦΩ ΟΤΙ ΤΕΙΝΩ ΝΑ ΜΗ ΒΛΕΠΩ ΠΡΟΘΕΣΗ ΦΟΝΟΥ ΑΛΛΑ ΤΟ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΡΑΞΗ, Η ΑΠΟΚΡΥΨΗ, Η ΣΙΩΠΗ ΜΕ ΤΡΟΜΑΖΕΙ, κάτι που μπορεί να μη το έπραξαν παιδιά...

Η βία όμως, το κυνηγητό, οι ξυλοδαρμοί στο χώρο (ή εκτός) του σχολείου είναι έργο παιδικών ομάδων με εθνικιστικά πρότυπα, σφραγισμένα με το φθόνο και τη μισαλλοδοξία. Δες τι συμβαίνει σήμερα στη Γερμανία π.χ. στα φονικά γεγονότα του Στρασβούργου.

:-)

Rodia είπε...

*** enteka, θα ήθελα τη γνώμη σου: πιστεύεις ότι το θέμα του bullying στο σχολείο είναι ανεξάρτητο από τα εθνικιστικά πρότυπα; Στη σημερινή εποχή δυσκολεύομαι να το ξεχωρίσω...

*** elpida, φυσικά τα παιδιά δράστες θα δικαστούν και καλό θα ήταν να "καταδικαστούν" σε αναμόρφωση. Οπως είδες, γράφω μια παρατήρηση κάτω κάτω περί ενός προγράμματος της ΕΕ όπου παραβατικά παιδιά φιλοξενούνται εκτός από την πατρίδα τους, σε χώρους άλλων ευρωπαϊκών κρατών ώστε να βοηθηθούν στην επανένταξή τους στη κοινωνία.
Αν εννοείς ότι φταίνε οι γονείς, η κοινωνία, κλπ, αυτές οι αιτίες βρίσκονται στον περίγυρο είναι γενικές και "δικάζονται" καθημερινά. Εδώ υπάρχουν συγκεκριμένοι δράστες και αυτοί θα πρέπει να πληρώσουν. Αλλωστε, με τα προγράμματα που αναφέρω γίνονται πραγματικά θαύματα!

Rodia είπε...

Ενα από τα σχόλιά μου, που μόλις τώρα βρήκα και το παραθέτω αυτούσιο:

«Στην περίπτωση αυτή τείνω να σχηματίσω τη γνώμη πως δεν υπήρχε προμελέτη. Ενα τυχαίο γεγονός που προέκυψε από παραβατική συμπεριφορά ήταν. Αυτό που με τρομάζει και προβληματίζει είναι η κατοπινή συμπεριφορά των ανηλίκων δραστών: Η συγκάλυψη και η αποσιώπηση. Επίσης τρομακτικό είναι το κυνηγητό από τους, βασιλικότερους του βασιλέως, επίσης μετανάστες συνομιλήκους. Εδώ συναντά η βία την ανάγκη ενσωμάτωσης των δραστών στην εθνική ομάδα μέσα από μια οξύμωρη συμπεριφορά.»

Marina είπε...

Rodia καλημέρα. Οι τραμπουκισμοί στα σχολεία υπήρχαν πάντα, παλιά "οι σκληροί/σκληρές" κυνηγούσαν τα πιό αδύναμα παιδιά (έχω υπάρξει θύμα απο ομάδες συμμαθητριών μου).
Η αντιμετώπιση των δασκάλων τότε ήταν η αδιαφορία και συνεχίζεται. Ο δ/ντής του σχολείου δεν θα υπερασπιστεί το αδύνατο γιατί φοβάται μή χάσει τη θέση του. Θα προτιμήσει την πλειοψηφία που τον στηρίζει.

Τα παιδιά που έγιναν αιτία να πεθάνει ένα άλλο παιδί τι θα γίνουν? Το να πάνε σε αναμορφωτήριο θα είναι η τελευταία των λύσεων, γιατί θα βγούν εγκληματίες. Το θέμα είναι πώς θα αλλάξουν μυαλά αυτές οι κλειστές κοινωνίες, πως θα μάθουν να σέβονται ο ένας τον άλλο και να εμποτίζουν με αυτό τα παιδιά τους.

Jamella είπε...

αχ ωραια, με καλυψες.
αυτο που δεν καταλαβαινω ειναι γιατι δεν εχεις παρει χαμπαρι οτι με τα παραπανω περιγραφεις τον εαυτο σου .
η υπερεθνικιστικη συμπεριφορα τι ειναι? η αντιδραση καποιων που εχουν μια αποψη για το πως θα πρεπει να ειναι ο χωρος τους και φασιστιζουν.
μα δεν σου θυμιζει τα δικα σου?
το οτι το κανες σε συγκεκριμενες κοινοτητες δεν σε κανει λιγοτερο.
εκει ξεσπασες την ταση σου δημοκρτισσα μου.
κατι αλλοι ητανε οι αλβανοι και οι ρουμανοι που σε ενισχυανε ετσι γιατι ειχανε γινει βασιλικοτεροι του βασιλεως.
ξυπνησα με μια τερατια ορεξη να κανω ποστ αφιερωμενα στη δικια σου ...δημοκρατικη αντιληψη για τα παντα.
μερεΖ

Μαρκησία του Ο. είπε...

Καλημέρα κι από δω ...

θεωρώ ότι το bullying δεν έχει σχέση με τα εθνικιστικά πρότυπα - έχει να κάνει με μια αίσθηση υπεροχής σε οποιοδήποτε επίπεδο: π.χ. ο άλλος κάνει πιάνο κι εγώ όχι, ο άλλος έχει καλύτερη μαμά από μένα, είναι πιο έξυπνος, έχει καλύτερα παπούτσια, και πάει λέγοντας.

Ειδικά από τη στιγμή που η φερόμενη συμμορία αποτελούνταν από παιδιά διαφορετικών εθνικοτήτων....

Το bullying δυστυχώς δεν βρίσκεται μόνο στο σχολείο. Βρίσκεται παντού...σε οποιαδήποτε πρακτική επιβολής στον εργασιακό χώρο, στις προσωπικές σχέσεις....

Ανώνυμος είπε...

συμφωνω με τη μαρκησια του ο,
το bullying,ειναι ενα φαινομενο που υπαρχει παντου.
Οσον αφορα τα παιδια ειναι κατα τη γνωμη μου μια αντιδραση να ξεχωρισουν απο τα τοσο ομογενοποιημενα πλαισια που τους εχουμε βαλει(σχολεια που δεν βοηθουν στην αναδειξη των δεξιοτητων τους αλλα προσφερουν στειρα γνωση κλπ),οταν δεν εχουν οικογενειακα και κοινωνικα ερεθισματα για αλλες διεξοδους "διακρισης",ο εθνικισμος στη περιπτωση αυτη ειναι μια ευκολη περιπτωση για να ενιχυθει αυτη η αναγκη, για να ξεχωρισεις απο τη μαζα,ποσο μαλλον για παιδια που εχουν στο περιβαλλον τους παραγοντες επιβαρυντικους που αντι να τους βοηθουν να ξεχωρισουν τους κανουν να νιωθουν ακομα πιο "αδικημενα και οργισμενα"(ξενοφοβια,οικογενειακη βια,αλκοολισμος γονιων,οικονομικη ανεχεια κλπ)

Μαύρος Γάτος είπε...

Μαρίνα μου Ροδιά, πέρα από τις διαφωνίες μου που ήδη σού έχω πει όσον αφορά την εθνικιστική διάσταση που κατά την γνώμη μου υπερτονίζεις, η ανάλυσή σου είαναι εξαιρετικά εύστοχη και ενδιαφέρουσα.

Κατά τα άλλα προσυπογράφω αυτά που έγραψε η "άλλη" Μαρίνα...

Ανώνυμος είπε...

Ενδιαφέρουσες οι απόψεις σου αλλά νομίζω ότι βιάζεσαι. Τα στοιχεία δεν επαρκούν και θα πάρει χρόνο να αναλυθούν όλες οι πτυχές του θέματος. θέλω απλώς να κάνω μερικές παρατηρήσεις χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και σωστές τις καταθέτω ως προβληματισμό
1.Δεν νομίζω ότι στο συγκεκριμένο τραγικό περιστατικό έχουμε φαινόμενα εθνικισμού. Μάλλον έχουμε περισσότερο με τη γνωστή βία σωματική και ψυχική που βιώνουν και στα σχολεία όσοι διαφέρουν –ξεχωρίζουν
2.οντως υπάρχει ένα πρόβλημα σοβαρό για το πώς αντιμετωπίζει το σχολείο και κυρίως ο Διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων τις καταγγελίες για παραβατικές συμπεριφορές μαθητών
3 Σοβαρά ερωτηματικά υπάρχουν για τους γονείς και κατά πόσο γνώριζαν το τι είχε συμβεί αλλά και για το πώς τα παιδιά τους έφτασαν σ αυτό το σημείο.
4 Τελος ας σταματησουμε να πυροβολουμε το Τυπο

Chrisa είπε...

To μόνο που ξέρω και οργίζομαι είναι η φρίκη του παιδιού... του μικρού Alex... Πως καταντήσαμε έτσι...