Τετάρτη, Ιανουαρίου 04, 2006

ΤΡΕΙΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΤΕΚΤ

ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ
ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ
ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
ΟΜΑΔΙΚΑ

Παίζω
Παίζεις
Παίζουμε
Τον κινηματογράφο
Νομίζεις πως υπάρχει
Ένας κανόνας του παιχνιδιού
Γιατί είσαι παιδί
Που δεν ξέρει ακόμα
Πως πρόκειται για παιχνίδι
Αποκλειστικά για μεγάλους
Στους οποίους ήδη ανήκεις κι εσύ
Γιατί ξέχασες
Πως πρόκειται για παιδικό παιχνίδι
Σε τι συνίσταται αυτό το παιχνίδι ;
Υπάρχουν πολλοί ορισμοί
Να δυο τρεις
Το να κοιτιέσαι
Στον καθρέφτη των άλλων
Το να ξεχνάς και να θυμάσαι
Γρήγορα και αργά
Τον κόσμο
Και τον εαυτό σου
Το να σκέπτεσαι και να μιλάς
Αστείο παιχνίδι
Είναι η ζωή

Ζαν-Λυκ, Γκοντάρ


Ένα αφιέρωμα στη Γαλλική Nouvelle Vague από την Ειρήνη Πυρπάσου και τον Σωτήρη Καρκανιά.

Τετάρτη 18 Ιανουαρίου: A Bout de Souffle του Jean-Luc Godard
Τετάρτη 25 Ιανουαρίου: Les Quatre Cents Coups του Francois Truffaut
Τετάρτη1 Φεβρουαρίου: Hiroshima mon Amour του Alain Resnais
Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου: Jules et Jim του Francois Truffaut
Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου: Les Bonnes Femmes του Claude Chabrol
Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου: Pierrot le Fou του Jean-Luc Godard
Τετάρτη 1 Μαρτίου: Les Parapluies de Cherbourg του Jacques Demy
Τετάρτη 8 Μαρτίου: Cleo de 5 a 7 της Agnes Varda


ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Η "ΕΛΛΗΝΙΚΗ" ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: II

Εισηγητής Παναγιώτης Μποσνάκης

Στο σεμινάριο αυτό θα προβληματιστούμε πάνω σε όρους της θεωρίας του κινηματογράφου με βάση τις ελληνικές παραμέτρους, όπως αυτές παρουσιάζονται μέσα από την ελληνική φιλοσοφία και αισθητική. Θα προβληθούν κυρίως ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου αλλά θα γίνει αναφορά και σε κάποιες ξένες που θέτουν ζητήματα "ελληνικής ματιάς" στο σύγχρονο κινηματογράφο. Για το λόγο αυτό ο εισηγητής του σεμιναρίου θα εισφέρει προς συζήτηση κείμενα και προβληματισμούς από τον ευρύτερο επιστημολογικό χώρο, δηλ. την φιλολογία, την φιλοσοφία, το θέατρο, την ανθρωπολογία και την ιστορία της τέχνης για να εξεταστούν παράμετροι με τις ταινίες που θα προβάλλονται.

Οι προβολές θα γίνονται στην Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ. Βαλτετσίου 25, β όροφος), από την Πέμπτη 12 Ιανουαρίου και κάθε Πέμπτη στις 19.00. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου: Δάφνις και Χλόη του Ορέστη Λάσκου (1931), Φρενίτης του Τζον Κρίστιαν (1971)
Πέμπτη 19 Ιανουαρίου: Αντιγόνη του Γιώργου Τζαβέλλα (1961)
Πέμπτη 26 Ιανουαρίου: Στέλλα του Μιχάλη Κακογιάννη (1955)
Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου: Οι Βοσκοί του Νίκου Παπατάκη (1968)
Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου: Singapore Sling του Νίκου Νικολαϊδη (1990)
Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου: Άγγελος του Γιώργου Κατακουζηνού (1982)
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου: Ηλεκτρικός Άγγελος του Θανάση Ρετζή (1981)
Πέμπτη 2 Μαρτίου: Μεγαλέξανδρος του Θεόδωρου Αγγελόπουλου (1980)
Πέμπτη 9 Μαρτίου: Ένας Ερωδιός για τη Γερμανία του Σταύρου Τορνέ (1987)
Πέμπτη 16 Μαρτίου: Ξένια της Patrice Vivancos (1989)
Πέμπτη 23 Μαρτίου: Αγέλαστος Πέτρα του Φίλιππου Κουτσαφτή (2002)
Πέμπτη 30 Μαρτίου: Κρυστάλλινες Νύχτες της Τώνιας Μαρκετάκη (1992)
Πέμπτη 6 Απριλίου: Μετέωρο Βήμα του Πελαργού του Θεόδωρου Αγγελόπουλου (1991)
Πέμπτη 13 Απριλίου: Ήσυχες Μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη (1991) Ο Μεγάλος Ερωτικός του Παντελή Βούλγαρη (1973)
Πέμπτη 4 Μαΐου: Τον Καιρό των Ελλήνων του Λάκη Παπαστάθη (1981)
Πέμπτη 11 Μαΐου: Μπάιρον, μπαλάντα για έναν δαίμονα, του Νίκου Κούνδουρου (1992)
Πέμπτη 18 Μαΐου: Ελεάτης Ξένος του Δημοσθένη Θέου (1996)
Πέμπτη 25 Μαΐου: Ταξείδι του Μέλιτος του Γιώργου Πανουσσόπουλου (1979)


ΤΡΙΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

ΜΕΛΟΔΡΑΜΑ

Το μελόδραμα ως είδος, φιλμικό ύφος ή εκφραστικός κώδικας έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της κινηματογραφικής τέχνης σχεδόν από το ξεκίνημά της. Ειδικά στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα και ειδικά στη δεκαετία του 1950 επαναπροσδιόρισε τον κινηματογράφο του Χόλιγουντ σε τέτοιο βαθμό ώστε η επιρροή του να επεκταθεί και σε άλλες κινηματογραφίες όλα αυτά τα χρόνια. Η ανανέωση και οι διαφορετικές κατευθύνσεις που ακολούθησε τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία καταδεικνύουν την εκφραστική δυναμική του μελοδράματος, όπως έχει εμπλουτιστεί σήμερα στη μεταμοντέρνα του κατάσταση. Δεν είναι τυχαία λοιπόν η κριτική επανεξέταση της δομής του, ήδη από τη δεκαετία του 1970, μέσω διαφόρων προσεγγίσεων των κινηματογραφικών σπουδών. Οι προβολές που προγραμματίζονται έχουν λοιπόν σκοπό να σκιαγραφήσουν δειγματολογικά αυτή την πορεία, εστιάζοντας καταρχήν στα μελοδράματα που γύρισε στην δεκαετία του 1950 ο Douglas Sirk και τις μετέπειτα ταινίες που φέρουν ρητές αναφορές στο έργο του. Από την άλλη μεριά, ο πλούτος της διεθνούς παραγωγής με τις διαφορετικές κατευθύνσεις και τα νέα στοιχεία που αναζωογόνησαν το είδος θα σκιαγραφηθεί με λίγα αλλά ενδεικτικά παραδείγματα, χωρίς φυσικά να εξαντλούν το θέμα.

Οι προβολές θα γίνονται κάθε Παρασκευή στις 7 μ.μ. στην Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (Ε.Τ.Ε.Κ.Τ. Βαλτετσίου 25, β όροφος). Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Για περισσότερες πληροφορίες: 2103602379, 2103615711

Τις εισηγήσεις θα κάνει ο ιστορικός κινηματογράφου Μανόλης Αρκολάκης.


Ο Sirk και η επιρροή του

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου: All That Heaven Allows (Douglas Sirk, 1955)
Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου: Far From Heaven (Todd Haydes, 2002)
Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου: Written on the Wind (Douglas Sirk, 1956)
Παρασκευή 13 Ιανουαρίου: Fear Eats the Soul (Rainer Werver Fassbinder, 1974)
Παρασκευή 20 Ιανουαρίου: Imitation of Life (Douglas Sirk, 1959)
Παρασκευή 27 Ιανουαρίου: The Flower of My Secret (Pedro Almodóvar, 1995) Παρασκευή 03 Φεβρουαρίου: Suddenly Last Summer (Joseph Mankiewicz, 1959)


Οικογενειακό μελόδραμα

Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου: Έτσι έσβησε η ζωή μου (Χρήστος Σπέντζος, 1952)
Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου: Cat on a Hot Tin Roof (Richard Brooks, 1958)


Μελόδραμα και ομοφυλοφιλία

Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου: Reflections in a Golden Eye (John Huston, 1967)
Παρασκευή 03 Μαρτίου: Boys Don’t Cry (Kimberley Peirce, 1999)


Ευρωπαϊκό μελόδραμα

Παρασκευή 10 Μαρτίου: Brief Encounter (David Lean, 1945)
Παρασκευή 17 Μαρτίου: Les Dammes du Bois de Boulogne (Robert Bresson, 1954)
Παρασκευή 24 Μαρτίου: The Damned (Luchino Visconti, 1969)


Ασιατικό μελόδραμα

Παρασκευή 31 Μαρτίου: Tokyo Twilight (Yasujiro Ozu, 1957)
Παρασκευή 07 Απριλίου: The Cloud-Capped Star (Ritwik Ghatak, 1960)
Παρασκευή 14 Απριλίου: Purple Butterfly (Ye Lou, 2003)
Παρασκευή 05 Μαΐου: In the Mood for Love (Wong Kar Wai, 2000)


Μελόδραμα στη μεταμοντέρνα κατάσταση

Παρασκευή 12 Μαΐου: All About My Mother (Pedro Almodóvar, 1999)
Παρασκευή 19 Μαΐου: Dancer in the Dark (Lars von Trier, 2000)
Παρασκευή 26 Μαΐου: The Hours (Stephen Daldry, 2002)

2 σχόλια:

ΤΑΣΟΣ είπε...

"Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα"

Γιά την επαρχία προγραμματίζουν τίποτα; Αλλά αν προγραμματίσουν καμιά εκδήλωση της "αρπαχτήςς" ας λείπει

Rodia είπε...

Na σου πω.. η ΕΤΕΚΤ είναι η Ενωση Τεχνικών Ελληνων Κινηματογραφιστών.. κάπως έτσι..
Εχουν λοιπόν τα παιδιά ένα ωραιότατο στέκι, ένα κτιριάκι περιποιημένο στη καρδιά της Αθήνας κι εκεί οργανώνουν διάφορα. Υπάρχει ταινιοθήκη με πολλές ταινίες που μπορεί να δει όποιος θέλει, ένα πληρέστατο αρχείο.
Τι εμποδίζει και τις υπόλοιπες πόλεις να αποκτήσουν κάτι παρόμοιο;
Παντού υπάρχουν κινηματογραφιστές ή κάνω λάθος;
Σχεδόν σε όλες τις πόλεις διοργανώνονται φεστιβάλ, πέρσι τον Απρίλη π.χ. ήμουν στη Λαμία, όπου έλαβα μέρος και η αφεντιά μου με ένα έργο ζωγραφικής και ένα βιντεάκι σε φλας.
Κίνηση να δουν τα μάτια σου! Μεγάλη επιτυχία. Και με μέσα πενιχρότατα. Με δυσκολία έδωσαν οι τοπικοί "παράγοντες" μια αίθουσα για την εκδήλωση (10 μέρες αν θυμάμαι καλά) και μετά την επιτυχία διεκδικούσαν τα "μπράβο"!! Αθάνατη ελληνική λεβεντιά. Λέμε τώρα.. Αν μαζευτούν στη πόλη σου μερικοί άνθρωποι με μεράκι και όρεξη για τρέξιμο, πολλά μπορούν να συμβούν, έτσι..???
Στη Λαμία το ξεκίνησαν κάτι παιδιά νεαρά που έχουν ένα μπαράκι, μαζί με ένα πολιτιστικό σύλλογο το ΙΣΟΝ. Στα Χανιά μια γκαλερίστα με τον άντρα της, αλλού... θα υπάρχουν και αλλού...